کارشناسان فاوا در گفت و گو با «ایران» عنوان کردند
ورود به بورس؛ زمینه ساز رشد استارتاپها
سوسن صادقی
خبرنگار
«نام نخستین استارتاپ ایرانی بر تابلوی فرابورس نقش بست.» این خبری بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه صدمین روز استقرار دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: پساز سالها، دولت سیزدهم به وعده ورود استارتاپها به بازار سرمایه جامه عمل پوشاند و شرکت تاکسی اینترنتی (تپسی) نخستین شرکتی است که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش بست. در پی این اتفاق روزنامه ایران نظر کارشناسان فاوا را جویا شده است.
اقدامی مثبت
کیوان جامه بزرگ، کارشناس فاوا معتقد است همین که بالاخره قانونگذار بازار سرمایه مسیر را برای ورود استارتاپها گشوده اتفاق مبارکی است.
جامه بزرگ به «ایران» گفت: با ورود استارتاپها به بورس برای اولین بار از یکسو غلبه دارایی نامشهود به دارایی مشهود در صورتهای مالی یک بنگاه اقتصادی در کشور به رسمیت شناخته شده و قاعدتاً این واقعیت نیز از طرف بازار پذیرفته میشود. از سوی دیگر سرمایهگذاران در کسب و کارهای دیجیتال و فناورانه فرصت سرمایهگذاری را خواهند یافت و بالاخره کارآفرینان این کسب و کارها فرصت نقد کردن مقداری از ثروت ایجاد شده یا تأمین مالی طرحهای آتی را کسب خواهند کرد.
وی با اشاره به ورود تپسی به فرابورس و بیان اینکه ورود این استارتاپ به بورس حتماً در نگاه اول یک اتفاق سدشکنانه و تسهیلگرانه خواهد بود، افزود: بهطور قطع در صورت استقبال خوب بازار از این عرضه، راه برای عرضههای آتی نیز هموارتر خواهد شد ولی واقعیت این است که وضعیت نامناسب فعلی بازار سرمایه و نیز نحوه استقبال بازار ازعملکرد آتی این شرکت تاکسی اینترنتی و سایر پیشروان ورود به بازار سرمایه، میتواند برای گزینههای آتی عرضه اولیه(IPO) بسیار تعیین کننده باشد.
جامه بزرگ در ادامه گفت: شرکتهایی که در سالهای گذشته رشد داشتهاند، در بازار خود پیشرو محسوب میشوند و شانس رشد بیشتری دارند و به احتمال زیاد با اقبال بهتری مواجه میشوند و عملاً تجربه مبارک و موفقی را رقم میزدند که میتوانست بیش از پیش مسیر استارتاپهای بعدی را هموار کند با این حال امیدوارم این تاکسی اینترنتی وارد شده به فرابورس از این فرصت نهایت بهره را ببرد و با اعتماد سرمایهگذاران تأمین مالی، برنامههایش را محقق کند.
این کارشناس فاوا با اشاره به اینکه حتماً بازار سرمایه یک مسیر خوب برای رشد کسب و کارها و تأمین سرمایه آنها خواهد بود، افزود: بسیاری از کسب و کارهای موفق فعلی اقتصاد دیجیتالی میتوانند از این بازار بهره ببرند. هرچند بهعنوان یک راهحل میانه قبل از ورود استارتاپها به بازار بورس، صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی و... (که البته هنوز ابزار نابالغی محسوب می شوند) برای بزرگتر شدن این دسته از کسب و کارها و کاهش ریسک سرمایهگذاران خرد در مرحله عرضه اولیه ابزار مناسبتری هستند.
جامه بزرگ در ادامه گفت: نفس بورسی شدن سهام این شرکتها اولاً به قوام و اصلاح ساختارهای مالی و حاکمیت شرکتی آنها کمک میکند دوماً اعتبار شرکت برای تأمین مالی از سایر روشها از جمله ابزارهای بازار بدهی با توجه به امکان وثیقهگذاری سهام شرکت را افزایش میدهد از اینرو هرچند شانس توفیق قابل ملاحظهای در تأمین مالی مستقیم نداشته باشند، ولی ورود به بورس گام بزرگی در مسیر بلوغ شرکتهای استارتاپی محسوب میشود.
استقبال از ورود به بورس
رضا قربانی رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانهای تهران نیز با بیان اینکه از ورود هر کسبوکار دیجیتالی به بورس باید استقبال کنیم، به «ایران» گفت: مطمئنم که ورود تاکسی اینترنتی به فرابورس هم با استقبال بازار سرمایه و هم فعالان کسبوکارهای اقتصاد دیجیتالی روبهرو میشود، چرا که بازار بورس یکی از بهترین ابزارهای تأمین مالی است و به شفافیت اقتصاد و کسبوکارهای مجازی کمک میکند.
قربانی افزود: ورود کسبوکارهای مبتنی بر نوآوری به بورس در بلندمدت میتواند چهره بورس را تغییر دهد و به جای اینکه شرکتهای صنعتی حرف اول را در بورس بزنند، شاهد این باشیم که شرکتهای تکنولوژیکی حرف اصلی را بزنند. وی با اشاره به اینکه تاکنون سدی برای ورود استارتاپها به بورس وجود نداشته، گفت: آنچه مانع حضور برخی از کسبوکارهای اقتصاد نوآوری به بورس شده، نبود درک و شناخت دو طرف از همدیگر بود. فعالان بازار سرمایه در سالهای گذشته تا حد خوبی با تکنولوژی آشنا شده و فعالان دنیای تکنولوژی هم الزامات بازار سرمایه را درک کردهاند بنابراین طبیعی است وقتی تجربههای اندکی در بازاری در زمینه کسبوکارهای نوآوری وجود دارد، مجبوریم زمانی را صرف آشنایی و تطبیق و توسعه استانداردها کنیم.
این کارشناس حوزه فاوا در ادامه گفت: بازار سرمایه ایران مبتنی بر شرکتهای بزرگ صنعتی است و تکنولوژی جای زیادی در این بازار ندارد. خوشبختانه در سالهای گذشته با حضور شرکتهای مخابراتی و شرکتهای پرداخت الکترونیکی و برخی از شرکتهای فناوری شاهد تعامل نزدیکتر بخشهای سرمایه با بخشهای تکنولوژی بودهایم.
قربانی افزود: وقتی بازاری مبتنی بر داراییهای مشهود است، نمیتوان انتظار داشت چنین بازاری بسرعت به داراییهای نامشهود چراغ سبز نشان دهد. بهنظرم باید صبر کنیم و اجازه دهیم مسیر توسعهای به آرامی طی شود و نباید فشارهای سیاسی و غیرسیاسی به بازار دارایی غیرمشهود وارد شود، چراکه گاهی اینگونه فشارها در نهایت منجر به تولد موجودی ناقصالخلقه و خطرناک میشود.
به اعتقاد این کارشناس فاوا حضور استارتاپها در بورس در نهایت باعث جدیتر شدن این فضا میشود. اکوسیستم استارتاپی برای اینکه بتواند به اندازه کافی تأثیرگذار باشد باید بتواند ارتباط مؤثری با بدنه مردم برقرار کند و حضور در بورس میتواند محرک خوبی در این زمینه باشد.
کدام دستگاهها در تحقق دولت الکترونیک نمره قبولی گرفتند؟
بررسی هشتمین دور ارزیابی خدمات الکترونیکی از سوی دستگاهها حکایت از آن دارد که ۲هزار و ۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰درصد در توسعه دولت الکترونیک پیشرفت داشتهاند و ۳ هزار و ۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بودهاند.
به گزارش ایرنا، کارنامه دولت الکترونیکی برای هشتمین دوره متوالی، توسط شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و بررسی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و حدود ۶ هزار خدمت نشان میدهد هنوز راه زیادی تا استقرار کامل دولت الکترونیک باقی مانده است.
نخستین دوره ارزیابی دولت الکترونیک سال ۹۵ آغاز شد. در دور اول ۵۷۳ خدمت که توسط ۶۰ دستگاه اجرایی ارائه میشد، مورد بررسی قرار گرفت. دور بعدی تعداد دستگاههای اجرایی به ۸۳ دستگاه رسید و هزار و ۷۷۸ خدمت ارزیابی شد. دورههای ارزیابی به همین شکل پیش رفت. بنابر گزارش دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در این دوره ارزیابی ۱۶۸ دستگاه اجرایی و ۵ هزار و ۹۸۹ خدمت دولتی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این دوره ارزیابی، ۶ دستگاه بهدلیل نداشتن شاخصهای موردنظر، از فرایند ارزیابی حذف شدند. ۱۷ دستگاه هم در ارزیابی شرکت نکردند و ۱۴۵ دستگاه در فرایند ارزیابی مشارکت فعال داشتند. همچنین در این دوره توسعه دولت الکترونیکی به ۴۰ درصد رسید درحالی که در ارزیابی ابتدایی که سال ۹۵ انجام شد، ۱۹.۳۰ درصد خدمات، الکترونیکی بودند. دراین گزارش به میانگین وضعیت بلوغ الکترونیکی دستگاههایی اجرایی کشور اشاره شده است. در میان ۱۶۰ دستگاه اجرایی، ۵۳ درصد در کاربرمحوری به بلوغ رسیدهاند، ۲۹ درصد شفافیت دارند، ۳۱ درصد خدمات یکپارچه ارائه میدهند و ۳۶ درصد هم در مشارکت فعال هستند. بر اساس آخرین ارزیابیها ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پژوهشگاه ارتباطات در بین دستگاههای برتر در حوزه الکترونیکی کردن خدمات، رتبه یک تا 10را کسب کردهاند. وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت نیز از دستگاههایی هستند که در روند توسعه الکترونیکی شدن، جایگاه مناسبی ندارند.
بازنشستگی «الکسا» و پایان رتبهبندی سایتها
وبسایت تجزیه و تحلیل ترافیک وب و خدمات مربوط به رتبهبندی سایتهای جهان (Alexa) در بیانیهای اعلام کرد، تصمیم دارد پس از ۲۵ سال فعالیت، اردیبهشت سال آینده به کار خود پایان دهد. به گزارش ایرنا، سایت الکسا (Alexa) سال ۱۹۹۶ کار خود را باعنوان سایت آنالیزکننده ترافیک وبسایتها آغاز کرد. پس از مدتی فعالیت، رتبهبندی سایت توسط الکسا در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت. سه سال پس از آغاز فعالیت، این مجموعه به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد. حالا پس از ۲۵ سال فعالیت و تلاش سایتها برای اینکه در رتبهبندی این سایت بتوانند در صدر باشند، الکسا اعلام کرد، اول مه ۲۰۲۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) به کار خود پایان میدهد. الکسا یکی از زیرمجموعه های هلدینگ آمازون، در بیانیه کوتاه خود به دلایلی که منجر به این تصمیم شده، اشارهای نکرده و تنها نوشته است مجبور به اتخاذ این تصمیم سخت شده و ارائه خدمات به کاربران در ۲۵ سال اخیر برایش یک افتخار بوده است. در این بیانیه آمده است: بعد از ربع قرن کمک به شما برای بررسی مخاطبان دیجیتالی تان، این تصمیم سخت را گرفتهایم که alexa.com را در تاریخ یک مه ۲۰۲۲ بازنشسته کنیم.
احضار مدیر اینستاگرام به کنگره امریکا
مدیر اینستاگرام در جلسه استماع کنگره اعلام کرد سال آینده میلادی نسخهای از اپ راهاندازی میشود که محتوای فید آن به جای ردهبندی براساس الگوریتمها، به ترتیب زمانی نشان داده میشود. همچنین وی خواستار سازمانی برای تعیین استانداردهای حفاظت آنلاین از کاربران جوان شد. بهگزارش مهر، آدام موسری جدیدترین مدیر ارشد اجرایی حوزه فناوری است که با فشار از سوی قانونگذاران مجبور شده شفافیت بیشتری درباره الگوریتمهای پلتفرم و تأثیر محتوای ترویج و توصیه شده برای کاربران فراهم کند. پس از افشاگری فرانسیس هوگن کارمند سابق فیسبوک درباره اسناد داخلی اینستاگرام، این پلتفرم و شرکت مادر آن (متا) به دلیل تأثیر سرویس بر سلامت ذهنی و ایمنی کاربران نوجوان با تحقیقات و فشارهای گستردهای روبهرو شدهاند. در جلسه استماع کنگره امریکا، نمایندگان از «موسری» خواستند درباره آنکه از چه اصلاحات قانونی برای ایمنی کودکان در فضای آنلاین (از جمله تبلیغات هدفمند) پشتیبانی میکند، پاسخهایی دقیق و صریح بدهد. مدیر اینستاگرام در سخنانش خواستار ایجاد یک سازمان شد تا بهترین روشها را برای ایمن نگه داشتن کاربران در فضای آنلاین تعیین کند. وی افزود: این سازمان باید اطلاعات را از جامعه، والدین و قانونگذاران دریافت کند تا استانداردهایی درباره احراز هویت سنی و موارد دیگر تعیین شود و علاوه بر آن قابلیتهایی برای کنترل والدین بسازد.
موسری در این جلسه اعلام کرد، شرکتهای فناوری باید برای دستیابی به مصونیت تعیین شده در بخش ۲۳۰ قانون ارتباطات، مواردی را به استانداردهای این سازمان اضافه و آنها را رعایت کنند.طبق این بخش از قانون شرکتهای فناوری مسئولیت محتوایی را که کاربران در پلتفرمها منتشر میکنند برعهده ندارند و از آن مصون هستند. یکی دیگر از موارد اشاره شده در این جلسه، اپ مخصوص این شرکت برای کودکان بود.